Saturday, June 18, 2016

Google Translator Bergerak

Bismillah~

Dulu masa zaman bujang trang tang ting tong, housemate seperti Sharipah Hanieah, Aqilah dan  Dila, kecuali Epa (pasal sama TESL course), selalu perlukan aku duduk depan mata diorang kalau tengah buat assignment. Alasannya, senang nak tanya a.k.a translate ketika menaip assignment. Al-maklumlah, MSU memang requires subject dan assignment to be written and taught in English.

Dalam masa yang sama, masa mengajar di pusat tusyen Mawar Shah Alam, budak budak pun jenis malas bawak kamus, jadi aku meruskan career sebagai instant google translator. Career ini terus aku bawa sampai pergi praktikal dan beberapa kali menjadi guru sandaran hingga sambung mengajar tusyen di kampung halaman tak berapa nak kampung di Skudai. Tak la hebat sangat, tapi, boleh la.

Semalam tak ramai yang datang kelas tusyen. Half of the class were absent. Kalau all tak datang bagus jugak, aku cuti...hehe. Selepas bagi explanation regarding techniques in email writing, aku pun duduk depan Kasnurul, student form 2 kelas petang semalam. Macam biasa career google translator aku bermula dalam setiap kelas. 

Cikgu, menjemput apa?
         "invite"
cikgu, faedah apa?
          "benefit"
*tiba-tiba, Kasnurul mengangkat kepala melihat aku dan berkata*

"Cikgu, terima kasih kerana mengambil berat tentang saya"
          "Kenapa Kasnurul?" aku tersentak dan keliru. Belum pernah pelajar berterima kasih macam ni dalam kelas macam ni seumur hidup aku.

"Macamana nak tulis dalam bahasa Inggeris ayat macam ni cikgu?"
             ".................Image result for 9gag faces sabo je lah.............."



Dan aku teruskan tugasan sebagai Google Translator...
Lepas ni aku nak tegas. Semua mesti bawak kamus....

Wabillahitaufiq walhidayah~
student tahun lepas: sangat mengingatkan aku pada zaman sekolah dulu-dulu
History somehow repeated itself...

Jazzakillah~

No comments:

Post a Comment