Tuesday, November 8, 2016

Kita semua mungkin ‘Mardhiyah’ masa dulu….





Bismillah~

Tersentuh dengan bekal makanan seorang pelajar darjah Empat Bukhari hari ni di madrasah…

“Mardhiyyah, bawa bekal apa tu?
     “Mee segera je cikgu…”
“Mak masak ye?”
     “Saya yang masak. Bekal adik yang darjah satu tu pun saya siapkan…” sambil menjuih bibir bawahnya tanda kurang gembira

………kagum saya untuk tanggungjawab anak dara yang baru darjah empat……………………………………

“Apa lagi yang Mardhiah pandai masak?”
      “Nasi goreng, mi goreng…. Ala biasa-biasa je cikgu…. Saya kan anak sulung, semua kena buat. Tak suka jadi anak sulung…” sambil mata melorot ke bawah melihat bekalnya

…………….tergumam pulak dua saat……………..

“Pandai Mardhiyah. Anak sulung la bagus, banyak dapat tolong mak dan arah adik-adik..”
     “ Tak lah cikgu. Susah jadi anak sulung. Rumah sepah, mak marah saya. Adik tak siap barang sekolah, saya kena marah. Tak jaga adik kena marah. Bosan la cikgu. Jadi adik lagi best Tak kena marah lansung…..” hampa bunyinya…

…………………saya tersenyum………………………..

Allah tu sebaik-baik perancang. Mungkin Mardhiyah tak suka dengan sekolah kehidupan yang Allah beri hari ini, tetapi yang pasti apa yang Mardhiyah lalui hari ini sebagai anak sulung, adalah seampuh-ampuh latihan untuk kehidupan yang akan mendatang yang telah Allah susunkan kelak, sama seperti kita semua…
Tak rancang nak nasihatkan dia dengan heavy wisdom words macam ni, for sure, she’ll discover it later on… just like we all did…..once upon a time…

Kita semua pernah jadi Mardhiyah dulu……. 

Walaupun saya anak bongsu…. Namun tetap pernah react sama macam Mardhiyah, but in a different way~


By the way…. minggu lepas Mardhiyah bawah chocolate moist cake BUAT SENDIRI…

sedap gilaa… ~



Jazzak~ 

No comments:

Post a Comment